Forbrugerne dumper elmarkedet

I sidste uge offentliggjorde Forbrugerstyrelsen den årlige opgørelse over forbrugernes tillid til forskellige markeder. Det var ganske nedslående læsning for alle os, der arbejder med el-forsyning.

Set over alle parametre ligger elforsyning i bunden, og særligt i forhold til gennemsigtigheden, er den helt gal – absolut nummer sjok. Jeg kan ikke sige, at det overrasker mig, men hold da op hvor det ærgrer mig.

Først og fremmest er de fleste mennesker ikke videre interesserede i deres strømforbrug, hvilket naturligt nok gør det vanskeligere at forstå, hvordan priser, levering og så videre hænger sammen. Fair nok, men i mine øjne alligevel en lidt tynd undskyldning, da branchen under alle omstændigheder bør komme i sving med at øge tilliden til markedet. Uanset hvad er vi jo til for forbrugerne, og hvis de ikke forstår en meter, er der virkelig behov for forbedringer!

Jeg ser tre områder, hvor der bør sættes ind:

1)      Gør elregningerne lettere at forstå. Tilliden daler, hvis man ikke kan gennemskue, hvad man betaler for. Det bør være absolut topprioritet hos de fleste elselskaber rundt om i DK.

2)      Kom tættere på kunderne. De fleste ser aldrig andet end regninger fra deres elselskab. Brug ressourcer på at komme i kontakt med kunderne og formidle, hvordan markedet hænger sammen. Magasiner, sociale medier og ekstra info med regningerne er nogle af mulighederne.

3)      Bedre kundeservice – ikke kun ifh. henvendelser omkring regninger, men også forslag til elbesparelser. Alt for meget kundeservice er reaktivt – lav ”Min side”, chatfunktion og send nyhedsbreve.

Selvom vi er temmelig nye her hos Natur-Energi, arbejder vi allerede på at blive dygtigere til ovennævnte ting. Vi bliver dog nok aldrig helt færdige;-). Dog tror jeg ikke, at forbrugerne lærer at gennemskue elpriserne lige foreløbig – priserne svinger(ja, det bliver de ved med), og det vil altid være vanskeligt at forstå, at den aftale, man troede var billig for to måneder siden, pludselig er umådelig meget dyrere.

Jeg har tidligere skrevet et indlæg om elpriser, som kan læses her.

Under alle omstændigheder bør undersøgelsen være et ”wake up-call” for os alle i branchen. Og der sikkert mange flere ting, end dem jeg har listet op, vi kan gøre bedre. Hvad mener du, vi kan gøre? Gode råd modtages med kyshånd:-)

bh

Mikkel

Share and Enjoy

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS
Dette indlæg blev udgivet i Generelt, Holdninger og tagget , , , , , , , af Mikkel. Bogmærk permalinket.
Mikkel

Om Mikkel

Hej! Jeg hedder Mikkel og arbejder med kommunikation og presse hos Natur-Energi. Min ide er at bruge bloggen til at fortælle lidt om nye grønne tiltag – både dem vi selv sætter i søen, og de andre mennesker, virksomheder og organisationer hiver op af hatten. Jeg vil naturligvis primært fokusere på sammenhængen mellem klima og energi, men mon ikke jeg også kan finde plads til andre grønne emner i ny og næ. Mit håber er, at jeg kan gøre klima og energi mindre kompliceret for mennesker, der ikke er beskæftiger sig med det til daglig - formentlig de fleste – og gøre det spændende at gøre en forskel. Derfor vil jeg også blogge mere om konkrete handlemuligheder end nye, forbedrede vindturbiner. I øvrigt er det altid sjovere at følges ad, så del endelig jeres tanker med mig.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *