Her lever sporvognene stadig

For lidt over en måned siden besøgte jeg Polens hovedstad Warszawa. Som mange andre østeuropæiske lande kører sporvognene her stadig rundt i bedste velgående.

”Hvorfor droppede man egentlig sporvognen i Danmark?”, tænker jeg ofte på. Fordi den fyldte for meget af gaden? Fordi den var mindre fleksibel end eksempelvis bussen?

Under alle omstændigheder er det interessant at overveje, hvis man tager i betragtning, at letbaner nu er oppe at vende igen som en slags alternativ til ringvejene om København. Sporvognene skal tilbage, men holdes ude af byen.

I Warszawa er man i øjeblikket gradvist ved at udskifte de gamle sporvogne til fordel for nye letbanelignende sporvogne. Lidt ærgerligt set med nostalgiske briller – til gengæld kommer nye og mere komfortable vogne til, der bruger mindre elektricitet.

Det vil givetvis tage lang tid at indrette det indre Københavns veje således, at sporvogne igen kan færdes ved siden af biler og busser, men uden for de mest trafikerede og snævre dele af hovedstadens vejsystem synes det – set fra min stol – at være en rigtig fin løsning.

Derudover vil metroen selvfølgelig være det oplagte valg inde i centrum, om end den jo tager noget længere tid at anlægge.

Se fx letbaner.dk for mere info

Af: Andreas Eliasen, redaktør for Klimabloggen.dk

Share and Enjoy

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS
Dette indlæg blev udgivet i Generelt af klimabloggen. Bogmærk permalinket.
klimabloggen

Om klimabloggen

Klimabloggen.dk er et site med aktuelle blogindlæg om grøn transport. Bloggen skrives af Troels, Andreas og Jonas. Det primære formål er at debattere, hvordan grøn transport kan og bør være i Danmark. Med din viden og dine transport-erfaringer kan det på længere sigt være muligt at blive klogere på, hvordan vi som forbrugere mener, at grøn transport kan og bør være i Danmark. Klimabloggen.dk gæsteblogger på Natur-Energis blog, men på klimabloggens eget site kan du finde endnu flere indlæg om grøn transport.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *