Kan dit supermarked hjælpe dig med at gøre en forskel?

Dagligvarer er et af de områder, hvor forbrugeren har størst indflydelse på, hvordan varerne produceres. Jeg husker i hvert fald tydeligt, da flere og flere begyndte at købe økologisk mælk, æg og gulerødder, og supermarkederne pludseligt udvidede deres sortiment af øko-varer. Hovsa, det gik da meget let, tænkte den engagerede forbruger, det gør vi igen. Men indtil videre går det ikke helt så let for klimavenlige varer.

Heller ikke selvom 3 ud af fire forbrugere ønsker en klimamærkning, og syv ud af ti efterspørger mere viden om klimavenlige varer.

Det engelske supermarked Tesco, der har et mål om at reducere CO2-udledningen i forsyningskæden med 30 procent inden 2020, lancerede ellers i 2007 ideen om et klimamærke baseret på CO2-fodspor på samtlige af kædens 70.000 varer. Mærket skulle beskrive mængden af drivhusgasser, der var blevet udledt i forbindelse med fremstilling, pakning og transport af det enkelte produkt. Det har siden vist sig temmelig dyrt og komplekst, og derfor har kun 30 produkter indtil videre opnået mærket. Og det er jo ikke alverden.

I stedet forsøger Tesco nu at anvende letvægts-plastflakser(om det så miljømæssigt er en god ide er en anden sag) i stedet for glasflakser til deres spiritussortiment. Flaskerne skulle efter sigende være 30 procent lettere end de tidligere letteste flasker, hvilket sparer 560 tons glas om året – jeg går ud fra det handler om transportJ

Herhjemme har temaet om klimamærkning af dagligvarer også været oppe og vende, men umiddelbart er det lagt på is, da FDB og COOP – der er længst fremme på området og faktisk tager det temmelig seriøst – blot er i overvejelsesfasen, og de fleste eksperter mener ikke, at det vil give mening for forbrugeren. Derfor må vi indtil videre nøjes med råd om at købe lokalt og spise mindre kød.

Jeg er enig i, at CO2-ækvivalenter og lignende ikke giver den store mening. Derfor er det også nødvendigt at lave en eller anden form for graduering – eventuelt i stil med energimærkningen. Men det bør være muligt at lave en eller anden ordning, der kan vejlede forbrugerne. Forbrugerrådet, fødevarebranchen og forskellige grønne organisationer kunne passende sætte sig sammen og få noget på bordet.

Om forbrugerne så vil drive udviklingen som med økologiske varer er en anden sag – umiddelbart tror jeg ikke, det vil blive helt lige så stort, men der er helt sikkert et marked.

Hvad tænker I om klimamærkning af fødevarer?

Share and Enjoy

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS
Dette indlæg blev udgivet i Generelt og tagget , , , , , af Mikkel. Bogmærk permalinket.
Mikkel

Om Mikkel

Hej! Jeg hedder Mikkel og arbejder med kommunikation og presse hos Natur-Energi. Min ide er at bruge bloggen til at fortælle lidt om nye grønne tiltag – både dem vi selv sætter i søen, og de andre mennesker, virksomheder og organisationer hiver op af hatten. Jeg vil naturligvis primært fokusere på sammenhængen mellem klima og energi, men mon ikke jeg også kan finde plads til andre grønne emner i ny og næ. Mit håber er, at jeg kan gøre klima og energi mindre kompliceret for mennesker, der ikke er beskæftiger sig med det til daglig - formentlig de fleste – og gøre det spændende at gøre en forskel. Derfor vil jeg også blogge mere om konkrete handlemuligheder end nye, forbedrede vindturbiner. I øvrigt er det altid sjovere at følges ad, så del endelig jeres tanker med mig.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *