Hvad er (miljø)venligt? – Tog eller fly?

Selv når vi har fri er det som om, det er blevet mere legalt at vælge de nemme løsninger, selvom de fleste ved, at det er skadeligt.

Her tænker jeg særligt på de indenrigs flyrejser, hvis ruter er blevet benyttet flittigt af os kære danskere. Hvad kan vi gøre ved det?!

Mennesket er egoistisk. Det vil helt grundlæggende altid handle ud fra, hvad der kan gøre dets eksistens nemmest. Ja, vi er ikke nemme. Og slet ikke når det kommer til at omlægge dagligdagsmønstre for transport.

Derfor skal det gøres nemmere at være miljøvenlig. Restriktioner kan hjælpe, men man får et langt mere positivt udfald af at gøre noget lettere tilgængeligt for os, samtidig med at det er en gulerod for miljøet, om man så må sige.

Min påstand om, at vi pr. definition er egoistiske, kan konkretiseres lidt nærmere. For der er selvfølgelig en grund til, at der er en øget tendens til at rejse indenrigs. Og det første handler om tidsperspektivet, da vi er enormt flittige til at optimere, hvor vi kan i forhold til rejsetid.

Tag nu distancen København-Aalborg…

Med fly inkl. transport til og fra lufthavn, check-in og det hele: 2 timer og 18 minutter.

Med tog fra København H til Aalborg Station: 4 timer og 21 minutter.

2 timers forskel.

For slet ikke at tale om prisbesparelserne for en billet, hvor du i nogle tilfælde kan få billetter til under 200 kr. hos lavpris-flyselskaberne. Hos DSB ligger prisen omkring 400 kr. for en voksen, når de ikke har kampagnetilbud.

Uanset hvor meget tid eller hvor mange penge du sparer, er der ingen tvivl om, at flytransport er og bliver en ond CO2-synder. Ja – og det er selvom flyet er helt fyldt op med passagerer. Forholdet mellem CO2-udslippet, fly kontra tog, er her unægteligt stort.

Jeg har tjekket rejsen på Det Europæiske Miljøagenturs Ecopassenger.com, som Rejseplanen i øvrigt også trækker på i forhold til at beregne udledninger for europæiske rejser. Kan ikke komme i tanker om et bedre sted.

Beregning fra
Ecopassenger.com – Aalborg-København

Hvordan kan vi løse det her problem og den grimme tendens til at tage alt for korte rejser med fly?

Jeg mener, at man som individuel forbruger er man nødt til at handle mere strategisk i forhold til tid og penge, hvis man vil tage del i ansvaret for vores planet. Ganske enkelt kombinerer jeg tit rejsen med noget, jeg kan lave på farten – noget man alligevel ville have gjort hjemme i stuen – altså forudsat det er acceptabelt i det offentlige rum

I forhold til prisen skal man også være oppe på mærkerne. Det er sgu sjældent, at man beslutter sig for at tage til Aalborg/København samme dag, som rejsen finder sted, og der er DSB indimellem gode med deres kampagnetilbud, hvis man er hurtigt ude. Personligt synes ikke, det er særlig svært at tage sine forholdsregler.

En demokratisk løsning

Reaktioner skal komme nede fra op – fra forbrugere, som demokratisk skal sætte dagsordnen for reaktioner og tendenser. Samtidig er der nogle udfordringer, man bliver nødt til at opfordre til at imødekomme på administrativt og politisk niveau med henblik på teknologi og konkurrencevilkår.

Rent teknologisk skal der gøres mere for at satse på højhastighedstog – altså noget, der rykker mere end de 8 minutters besparelse ved at tage en direkte afgang mellem Århus og København. Andre steder i Europa kan du køre mellem hovedstæder på et par timer.

Og endnu mere – der skal ske udskiftning af køreledninger, så togforbindelserne bliver miljøvenlige. Dette har regeringen ikke ligefrem som højeste prioritering blandt andet efter indkøb af nye dieseltog.

Og på prisniveau bliver man nødt til at opfordre til, at der sker øget konkurrence på tværs af transportgrene og sørge for, at det er ok at sænke eller hæve prisen, så det bliver mere attraktivt at vælge de grønne løsninger. Det kan ikke passe, der er så stor prisulighed, når konsekvenserne er så store.

Strategisk planlægning og det at opfordre

Så hvis man tænker lidt mere strategisk over sine rejser, er man altså med til at gøre en stor indsats allerede nu. Og så er vi oven i købet med til at støtte kassen for det, der skal udvikle fremtidens miljøvenlige transportforbindelser. Til sidst skal vi råbe højt i debatten for at sikre, pengene bliver brugt det rigtige sted.

Hvis vi gerne vil slippe for en løftet pegefinger, kan det ikke være nogen overraskelse, at vi også selv må skabe og vedligeholde grønne reaktioner og tendenser.

Af Troels Kent Christensen

Læs flere indlæg på klimabloggen.dk

Share and Enjoy

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS
Dette indlæg blev udgivet i Holdninger og tagget , , , , , , , , af klimabloggen. Bogmærk permalinket.
klimabloggen

Om klimabloggen

Klimabloggen.dk er et site med aktuelle blogindlæg om grøn transport. Bloggen skrives af Troels, Andreas og Jonas. Det primære formål er at debattere, hvordan grøn transport kan og bør være i Danmark. Med din viden og dine transport-erfaringer kan det på længere sigt være muligt at blive klogere på, hvordan vi som forbrugere mener, at grøn transport kan og bør være i Danmark. Klimabloggen.dk gæsteblogger på Natur-Energis blog, men på klimabloggens eget site kan du finde endnu flere indlæg om grøn transport.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *