CO2-neutralt eller CO2-smart?

Det nye koncept Room Service, der kører gourmet-lækkerier ud for blandt andet Cofoco og andre semi-fashionable take-away steder i København, er blevet nomineret som Årets Ide ved Politikens IByen-pris.

Den nye udbringnings-koncept benytter elbiler og køber CO2-kvoter til de dieselbiler, der bringer maden ud – ifølge omtalen er selv hjemmesiden CO2-neutral.

Personligt er jeg glad for de madsteder, der deltager i projektet, da de giver mulighed for et godt måltid mad til en billig penge – uden alt for meget frituredunst og olieplaskeri.

Men hvorvidt det nye tiltag skal have en pris for ulejligheden er jeg lidt i tvivl om. På den ene side er el-biler et godt initiativ, og alene af lokale miljømæssige årsager kan jeg kun bifalde, at de erstatter de traditionelle take-awayknallerter.

Alligevel synes jeg, at dele af initiativet er lige letkøbt nok. At købe kvoter for at kompensere for CO2-udledning er fint, men det er også efterhånden blevet en slags afladstrumfkort, mange hiver op af hatten for at vise det grønne engagement frem. Lidt for CO2-smart efter min smag.

Debatten er da også delt på Politikens website, hvor flere er skeptiske. Det er svært at forstå, hvordan en dieselbil nogensinde bliver CO2-neutral. Som Mads Petersen skriver på kommentarsporet:

”Det er en fed måde at købe aflad på i stedet for at cykle til sticks n sushi. Hvordan kan en hjemmeside være CO2 neutral? De parkerer deres diesel-biler på Svanholmsvej hvor jeg bor.”

Den kommentar opsummerer vist sagen meget godt🙂

Jeg synes, det er et fint initiativ, men barren bør nok sættes lidt højere, hvis det ligefrem skal give en pris. Så er jeg mere glad for et andet nomineret projekt: At S-tog og Metro kører hele døgnet. Offentlig transport er simpelthen bare en god ide, hvis vi skal gøre vores gøren og laden mere klimavenlig. Også selvom det ikke er CO2-neutralt…

bh
Mikkel

Share and Enjoy

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS
Dette indlæg blev udgivet i Klimadebatten af Tina. Bogmærk permalinket.
Tina

Om Tina

Jeg arbejder med marketing her hos Natur-Energi. I min blog vil jeg give mit bud på, hvordan man kan gøre sin hverdag mere klimavenlig igennem nogle små nemme tiltag – skridt for skridt. Jeg vil inddrage min egen hverdag som eksempel. For mig er det nemlig ikke blot et job, men også et personligt engagement. Så hvis I derude sidder inde med tips eller gode idéer, som jeg skal prøve, så tøv ikke med at smide en kommentar! Jo flere klimavenlige råd jo bedre.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *