Elcykler – bliver de en trussel?

Der har spredt sig et nyt, fantastisk og grønt transportmiddel i Danmark. Det er så succesfuldt, at det har fået omtale som noget, der kan erstatte den ene ud af to familiebiler. Men er elcyklen sundheds- og miljømæssigt forsvarlig?

I øjeblikket er salget elcykler så markant stigende, at der i år skulle blive solgt dobbelt så mange som forrige år – nemlig 12.000, nævner direktøren Erik Oddershede fra Danske Cykelhandlere i et interview med 24timer.

Den tohjulede el-succes vil altså fortsætte i fuldt flor – til trods for at vi er meget tilbageholdende med at købe de 4-hjulede miljøvenlige køretøjer. Så vi er altså ikke bange for ny teknologi.

Sådan fungerer el-havelågen

Elcyklen kører ikke helt af sig selv som en anden knallert eller scooter, men motorteknologien bag den er alligevel forholdsvis simpel. Der sidder en motor monteret på fordækket af cyklen, som drives af et batteri, der ofte er placeret på bagagebæreren.

Man drejer på noget, der minder om et gashåndtag på cyklens styr, for at justere, hvor meget motoren skal hjælpe dig. Cyklens motor slår kun til, når man træder i pedalerne, så det er ikke rigtig et køretøj, der kan fungere helt uden hjælp. Du er tvunget til at pukle uanset hvad. Motoren kører, hvis du cykler under 20-30 km/t – derefter slår den fra.

De unge i kikkerten

Indtil videre er det stort set kun ”bedstemors-modeller”, der er at finde blandt elcyklerne, hvis du går ind til din lokale cykelhandler. Dansk Cykelforbund vil ifølge 24timer have, at udbuddet af elcykler skal være bredere – de skal markedsføres smart, så også de unge vil køre på dem.

Elcyklen er da et noget billigere alternativ til f.eks. ”konebilen”, og den hjælper da rigtignok ældre mennesker til at røre sig endnu mere. Noget andet er, om man blandt unge bør fremavle et kunstigt behov for at køre rundt på en elcykel, fordi teknologien gør det lettere at komme fra A til B?

Markedsføring eller teknologi?

Man kunne godt markedsføre elcyklerne lidt smart, så det ikke kun er mænd med grå hår, der er i reklamematerialet. Men burde man ikke lige ”klappe jernhesten” lidt og tænke på, om det er sundheds- og miljømæssigt forsvarligt at opfordre unge mennesker til at køre på motoriserede cykler, medmindre de har langt til arbejde eller studiet?

Personligt mener jeg, at alt, hvad der hedder scootere og knallerter, skulle forbydes på cykelstier i byzoner, primært fordi de er overflødige og farlige. Der kunne elcyklen jo selvfølgelig tage over, hvis der i din dagligdag er langt mellem A og B. Men da ikke hvis Nørrebro er A og Vesterbro er B.

Det er et paradoks, at en teknologi fungerer super godt i én målgruppe, mens den er sundsheds- og miljømæssigt kriminel i en anden.

Skal teknologi eller markedsføring sætte standarten for, hvor vi er på vej hen?

Læs flere indlæg, og deltag i debatten på Klimabloggen.dk

Af: Troels Kent Christensen

Billede: Infrogmation

Share and Enjoy

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS
Dette indlæg blev udgivet i Klimadebatten og tagget , , , , , af klimabloggen. Bogmærk permalinket.
klimabloggen

Om klimabloggen

Klimabloggen.dk er et site med aktuelle blogindlæg om grøn transport. Bloggen skrives af Troels, Andreas og Jonas. Det primære formål er at debattere, hvordan grøn transport kan og bør være i Danmark. Med din viden og dine transport-erfaringer kan det på længere sigt være muligt at blive klogere på, hvordan vi som forbrugere mener, at grøn transport kan og bør være i Danmark. Klimabloggen.dk gæsteblogger på Natur-Energis blog, men på klimabloggens eget site kan du finde endnu flere indlæg om grøn transport.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *