Roskilde Festival har brug for lidt lattergas!

Igen i år har Roskilde Festival fokus på klima, og allerede nu er der sparket gang i en ny kampagne, hvor man kan vinde billetter til dette års festival – mon ikke mange kan lokkes til at deltage på den konto!

Årets kampagne hedder Climate World Cup og er udviklet i samarbejde med DanWatch, der også er kendt som den journalistiske vagthund, der bider virksomheder i haserne, når de investerer i uetiske og uansvarlige projekter. Partnerskabet lyder rigtigt.

Kort fortalt sætter det nye ”verdensmesterskab i klima” fokus på klimaarbejdet– eller mangel på samme – hos flere store, nordiske virksomheder. På sitet skal deltagerne give karakterer til forskellige virksomheders klimaarbejde og ”kåre” de virksomheder, der bedriver greenwashing.

Det er glimrende, at festivalen fortsætter med at bringe klima i spil som tema. Der er helt klart et behov for, at alle, der har en stemme, begynder at tale om de udfordringer, vi fortsat står overfor, og de muligheder, vi har for at skabe en bedre fremtid.

Jeg er også enig i, at der er behov for et øget fokus på greenwashing, og at forbrugerne i højere grad bør lære at gå uden om de virksomheder, der lyver sig grønne. Så langt så godt.

Problemet er, at kampagnen sætter et entydigt negativt fokus på klimadagsordenen – noget jeg også har skrevet om tidligere – og dermed bidrager til den uheldige kampagne, de såkaldte ”klimaskeptikere” har kørt med stor succes siden COP15.

Topmødet trækker fortsat lange skygger ind i 2010, hvilket Climate World Cup-kampagnen desværre er endnu et billede på – også selvom den er ganske morsom og berettiget. Tidspunket kunne med andre ord være mere velvalgt.

Det er for let at lave en negativ kampagne, der ”missionerer blandt de omvendte” og peger fingre. Jeg tror primært, kampagnen får fat i de mennesker, der i forvejen er enige i, at mange virksomheder taler for meget og handler for lidt. Undertegnede blandt andet…

Derfor håber jeg, at kampagnen også vil bidrage med konstruktive handlemuligheder frem mod, at festivalen slår portene op. Festivalen har vanvittigt mange gode initiativer under Green Footsteps-kampagnen og er generelt dygtige til at give gas. Men jeg kunne godt bruge lidt mere lattergas til den nye kampagne, hvis vi skal blive i energijargonen…

Bh

Mikkel

Share and Enjoy

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS
Dette indlæg blev udgivet i Klimadebatten af Tina. Bogmærk permalinket.
Tina

Om Tina

Jeg arbejder med marketing her hos Natur-Energi. I min blog vil jeg give mit bud på, hvordan man kan gøre sin hverdag mere klimavenlig igennem nogle små nemme tiltag – skridt for skridt. Jeg vil inddrage min egen hverdag som eksempel. For mig er det nemlig ikke blot et job, men også et personligt engagement. Så hvis I derude sidder inde med tips eller gode idéer, som jeg skal prøve, så tøv ikke med at smide en kommentar! Jo flere klimavenlige råd jo bedre.

En tanke om "Roskilde Festival har brug for lidt lattergas!"

  1. Pingback: Hvem er din transporthelt? « Klimabloggen.dk | Grøn transport

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *